Pozrime sa na niektoré pojmy, podávanécez prizmu ôsmych židovských a kresťanských autorov, niekde i smojím maličkým prídavkom.
.Antisemitizmus
Fenomenálna nenávisť voči Židom saobjavila už od čias východu z Egypta, kedy ukrutný Amálek (Dt.25:17 ) zaútočil na zadné voje putújucich Izraelcov. Ďalej je to príbehEster, vyčínanie Antiochia Epifana, neskôr križiaci, Chmelnickéhomasakry (1648) vo východnej Európe. Cirkevná inkvizícia za stredoveku, a najhoršie vyvrcholenie dosiahol v tragédii šhoah.
V dnešnej dobe vidno nacionalistickúformu antižidovstva, či oprášené nacistické symboly v arabskom podaní.
Podľa môjho úsudku viac akoakademické špekulovanie kresťanských učencov nad príčinamiiracionálnej nenávisti voči Židom je pre kresťanov prostépochopenie a uznanie, že Boh svoj zmluvný ľud nezavrhol a má sním svoj svätý zámer. A Zlý sa to snaží nabúrať, a používa aj antisemitizmus.
.Biblia
Židom patrí poďakovanie, že ste svetupretlmočili Božie odkazy a sformulovali ich do hebrejského kánonu (hebr. Tanach). I Nová Zmluva vyšla zo židovských rúk apoštolov.Interpretácie sú však odlišné – židovská je len cez rabínskuprizmu, kresťanská najmä cez novozákonnú optiku a cirkevnútradíciu.
Evanjelikálnikresťanskí fundamentalstii pri čítaní Písma “krájujú” inšpirované slovo pravdy: toto patrí Izraelu, totozasa cirkvi. Nie je Tanach len o príprave pôdy pre cirkev, ale aj oobnovení Izraela – najskôr fyzického, potom duchovného.
.Boh
V židovskom poňatí je kresťanmivytvorená Trojica herézou, triteizmom. Kresťania zase nechápu,ako si môžu vytvoriť vzťah k Bohu bez Krista.
A existuje aj prekryv – Boh je jeden, echad. Síce z pohľadu kresťanav troch “osobách”, no aj židovské atribúty sú Stvoriteľ,Vykupiteľ a Udržovateľ.
Zaujímavé je toto tvrdenie: kde sú traja Židiak štúdiu Tóry, tam je šekinah, Božia vnútrosvetská prítomnosť.Kresťania poznajú podobné - Kde sú dvaja, traja v zhromaždení v Ježišovom mene, tam je On medzi nimi.
.Cirkev a synagóga
Po zničení druhého Chrámu sasynagóga so schránkou pre zvitky Tóry (aron hakodeš) stalapre prvoradou inštitúciou židovského života.
Slovo “cirkev” použité 120-krátv Novom Zákone je prekladom hebrejského kahal (spoločenstvactiteľov Boha). Iným prekladom je synagóga, Kresťania sa videliako “Boží Izrael” v protiklade voči “Izraelu podľa tela”.Aj keď apoštoli boli opatrní a poukazovali, že nemožno hovoriťo nahradení Izraela cirkvou (nap. Rím. 11.kapitola ).
.Exil
Pre Žida odchod Božej prítomnosti zozničeného Chrámu, strata náboženských rituálov a rozptýleniemedzi národy.
Už okolo roku 150 rabíni vedeli, že vyhnanstvo bude trvať až doposledného času. Opakom je návrat. Ten zahrňuje obnovenienárodnej suverenity židovského ľudu v zasľúbenej zemi a vJeruzaleme. Tam Boh prebýval a s Ním sa tam Židia opäť stretnú.
Kresťania často interpretovali exilako večný Boží trest za ukrižovanie Krista. No v modernej dobe sú svedkom zhromažďovania Židov v zemi ich otcov.
.Mesiáš
Podľa Židov – stáležijeme v nevykúpenom svete. Mesiánske obdobie ešte nenastalo. Mnoho ortodoxných Židov vidí v štáte Izrael prvé znameniebezprostredného príchodu Pomazaného. Ktorý obnoví kráľovstvoIzraela.
Pre kresťanov je Ním Nazaretský.Trpaci služobník Izaiáša, I tajomná postava v Zachariášovi,nad ktorým budú kmene Izraela plakať, keď uvidia, koho prebodli.
.Posledné veci – eschatológia
Žid sa nemusí obracať ku kristovskejudalosti, aby sa poučil o zmŕtvychvstaní. Budúci svet je pre nehomesiánska éra spojená so zmŕtvychvstaním.
Kráľovstvo, ktoré je v Ježišovi, aticho rastie, má I budúci aspekt, ešte tu nie je úplne. Alepríde.
Mesiánske očakávanie Židov zahrňujeaj presvedčenie, že nežidia konvertujú k židovstvu. Kresťanskézase uvažuje o “konverzii” ku kresťanstvu. Každopádne,posledné slovo bude mať aj tak Mesiáš pri svojom príchode (prekresťanov návrate). Potom sa uvidí, kde a ktorí “súdruhoviaurobili chybu” :). Korekcie očakávam u oboch táborov.
.Izrael
Am, erec a medina – teda národ, zema štát, tri okruhy, v akých uvažujú Židia.
Am israel chai –národ Izraela žije - bolo často napísané na útržkoch papiera,čím sa potešovali ruskí Židia za komunistickej éry.
Aj Eretz Israel sa vyjadruje vteologických termínoch – rovnako ako ľud (am) aj zem je súčasťouZmluvy.
Napokon štát (medina) Izraelvzniknuvší snažením najmä sekulárnych sionistov dáva všetkémuformálny rámec. Iste, nie je bezproblémový. Sekulárne politckésily v izraelskej spoločnosti a vo vedení sú mnohokrát v napätí s náboženskými stranami.
U väčšiny kresťanov prevažujú zmätenépohľady. Izrael, starozákonný biblický ľud minulosti sa zrazuobjavuje v spojitosti s moderným štátom, ktorý sa ku biblickým koreňom hrdo hlási. K tomu súčasnépolitické problémy, palestínske nároky. Niektorí sa zdráhajúpodporiť štát Izrael z obavy, že podporujú jeho špecifickú štátnupolitiku. Evanjelikáli ho naopak podporujú z fundamentalistickejpozície – vidia v ňom napĺňanie proroctiev o konci časov.
A navyše – spojenie medziantisionizmom a antisemitizmom je zložité a nejednoznačné.Nietorí vravia, že prvý “anti-izmus” je vlastne druhým,zamaskovaným do politickej korektnosti.
.Zhrnutie
Nie je tzv. židovsko-kresťanskátradícia umelá konštrukcia nad dvoma odlišnými náboženstvami ?Aj keď ide o systémy dlhodobo odlišné, a predsa majú spoločnýtmel – vierou v jediného pravého Boha, Boha Biblie.