reklama

Tel Aviv: demonštrácia Arabov proti rasizmu

26.11.2007 poobede som na malom univerzitnom námestí uvidel rad mladých ľudí s arabskými a hebrejskými transparentami. Išlo o demonštráciu arabských obyvateľov Izraela proti rasizmu. Pár fotografií s komentármi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (21)

O tomto mladom mužovi mi povedali, že je židovský ľavičiar. Dokonca aj stál úplne vľavo. Aspoň jeden Žid medzi toľkými (okolo stovky) Arabmi. Hovoril plynule anglicky.

Obrázok blogu

Mladý muž mi ukazuje plagát, informujúci o tejto akcii. Jeden mi aj dal.

Obrázok blogu


Vysmiaty mladík vľavo, držiaci transparent, má okolo krku šatku "arafatku". Zrejme "fatahovec".

Muž v strede má na krku krížik. Pokecal som s ním trochu, vysvitlo, že je arabský kresťan grécko-ortodoxného obradu. Čo sa politiky týka, arabskí kresťania idú s hlavným prúdom. Nie sú ako sionistickí evanjelikáli z Ameriky....

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Konečne transparent v angličtine, ktorý držia moslimské dievčatá. Keď ma uvideli s fotoaparátom, schovali sa zaň.

Text hovorí: "Stále znova hovoríte o demokracii, a zatiaľ ma okrádate o slobodu. Všetko, čo chcem, je rovnosť. Prečo nemôžete spravodlivo....nechať ma slobodnú."

Obrázok blogu


Iné moslimské devy, opäť schované za transparent, mali na ňom napísané: "Čo nevidíte ? Som skutočne slobodná; tento kus šatky na mne nesiem tak pyšne, zachováva moju dôstojnosť, moju cudnosť, moju bezúhonnosť". Zdôraznený je teda moslimský náboženský aspekt.

Obrázok blogu

Títo mládenci v zelenom nie sú od Hamasu :) Povedali mi, že ich zastrešuje asociácia "eqraa". Ich stránka je len v arabčine. "Gúglovanie" ukazuje, že "ikra" je islamská študijná organizácia. V rade pozdĺž chodníka boli úplne vpravo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Z demonštrácie mám celkovo dobrý dojem. Mladí stáli slušne s transparentami pri chodníku na kraji univerzitného námestíčka. Žiadne blokovanie dopravy, či iné divočiny. Taká politická pohodovka. Ani policajtov som nevidel.

Druhý aspekt je vec, za ktorú demonštrovali. Proti rasizmu a diskriminácii. Izraelskí Arabi, hoci samy seba označujú za občanov druhej kategórie, majú rovnaké práva a povinnosti ako ostatní, výnimku tvorí len vojenská služba, z ktorej sú oslobodení. Prítomnosť arabských študentov, medzi ktorými sú dobre viditeľné moslimské študentky so šatkami, na univerzitách ukazuje, že aj nežidovské obyvateľstvo má prístup ku kvalitnému vzdelaniu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No otázka stojí, do akej miery je arabská populácia (cca 10 percent obyvateľstva Izraela) lojálna voči židovskému štátu. Či sa nesnaží - v rámci povolenej demokracie - podkopávať židovské základy a nahradiť ich "demokratickými", čo eufemisticky značí napríklad zmeniť izraelskú zástavu, hymnu, zrušiť Židom právo návratu a nahradiť ho právom pre návrat palestínskych utečenov.

Mnohí arabskí obyvatelia Izraela sú "podchytení" - v podaní arabských strán zastúpených v Knessete - propalestínskou agendou, a tak tvoria akúsi "piatu kolónu" v židovskom štáte. Rovnováha vzájomných vzťahov Židov a Arabov tak zostáva krehká a citlivá.

Miroslav Iliaš

Miroslav Iliaš

Bloger 
  • Počet článkov:  308
  •  | 
  • Páči sa:  36x

Konzervatívec, židofil a sionista. Už nie zarytý priateľ slobody. A čerstvý rusofil. Zoznam autorových rubrík:  Veda - aj tú treba, né ?Odluka cirkví od štátuIzrael, ó môj IzraelŠportíky moje bojovéISATIPataveda (pseudoveda)Súkromné dumaniaPeter UherNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu