reklama

Izrael: sviatok stánkov, hurá !

Denníček môj blogový ! Ako starý židofil opäť prežívam radosť, keďže je tu biblický sviatok stánkov - sukkót. Začal sa v stredu večer (26.9.2007) a potrvá sedem dní. Ponúkam pár dojmov (a fotografií) zo stretnutia s religióznymi Židmi chasidského hnutia Chabad.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

"Slávnosť stánkov sväť sedem dní, keď pozbieraš úrodu z holohumnice a z kade. Raduj sa vo svoj sviatok, ty i tvoj syn i tvoja dcéra, i tvoj služobníki tvoja slúžka, i levíta, i cudzinec, i sirota i vdova, ktorí budú vtvojich mestách." (Deut. 16 :13-14)

Sviatok stánkov má okrem poľnohospodárskeho viacero významov - z nich je najdôležitejší pripomínať pokoleniam, že potom, čo Hospodin vyviedol synov Izraelových z Egypta, dal im prebývať v stánkoch.

"Sedem dní bývajte v stánkoch. Nech všetci domorodci v Izraeli bývajú v stánkoch, aby vaše budúce pokolenia vedeli, že som dal Izraelcom bývať vstánkoch, keď som ich vyviedol z Egypta; ja som Hospodin, váš Boh." (Lev. 23:42-43)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

.Stánok pri ubytovni

Nábožní Židia z hnutia Chabad postavili pri ubytovni veľký stánok (hebr. sukka). Steny boli s drevených tabúľ, strecha pokrytá palmovými ratolesťami.

Obrázok blogu

Obrázok blogu


Dokonca na sukke sú aj svetlá, aké sa používajú na vianočné stromčeky !

Obrázok blogu



Židia mi dovolili odfotografovať ich v prvý večer sviatku po tom, čo som ich ubezpečil, že nie som Žid, keďže prvý deň sviatku je zákaz pracovať. Podľa ich rabínskej interpretácie sa to vzťahuje aj na zapínanie nie nevyhnutných elektrických spotrebičov, akým je fotoaparát.

Starší bratia vo viere zobrali sviatok,ako Pán Boh prikázal (a rabíni interpretovali): do neskorej noci spievali a tlieskali,čo inak je u pietnych Židov nezvyklé. Sukkót je radostný sviatok,nasledujúci hneď za dňom pokánia a pôstu - Jom Kippur. Rámus zo stánku, ktorý som počul v izbe neskoro večer pri zaspávaní, som im veľkodušne odpustil. Veď ani pritom nepili :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A v piatok doobeda som v sukke odfotil (s ich láskavým súhlasom) Židov, ktorí počúvali prednášku rabína.

Obrázok blogu


Pri sukke som sa zoznámil s Ehudom. Spýtal som sa ho, či by jemu a ostatným nevadilo odfotografovať ich. On mi položil otázku, či verím v jediného Boha. Samozrejme, že verím v Boha Izraelovho ! Potom mi spomenul tzv. Noachovské pravidlá, ktoré majú nežidia dodržiavať, pokiaľ nepríde Mesiáš. No problem, kresťania majú Noachovskú morálku obsiahnutú v Desatore.

Zoznámili sme sa teda na báze viery v spoločného Boha, ktorého Židia uctievajú prostredníctvom dodržiavania Jeho prikázaní - Tóry.

Ehud ma potom vzal do ješivy. Odfotil som ho pri modlitbe, ako drží v ruke lulav (zelená viazanička) a etrog (citrusový plod).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekto mi dokonca povedal, že mám fotogafovať s radosťou, lebo tá sa počas židovského sviatku stánkov vzťahuje aj pre cudzincov.

Obrázok blogu

A tu je pohľad do vnútra ješivy. Priestor je zároveň synagógou, modlitebňou a študovňou. Zhromaždení Židia tu čítali, rozprávali sa, či typicky knísavo sa modlili, prikrytí modlitebným plášťom.

Obrázok blogu


Obrázok blogu


Miroslav Iliaš

Miroslav Iliaš

Bloger 
  • Počet článkov:  308
  •  | 
  • Páči sa:  36x

Konzervatívec, židofil a sionista. Už nie zarytý priateľ slobody. A čerstvý rusofil. Zoznam autorových rubrík:  Veda - aj tú treba, né ?Odluka cirkví od štátuIzrael, ó môj IzraelŠportíky moje bojovéISATIPataveda (pseudoveda)Súkromné dumaniaPeter UherNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu